6 redenen waarom het helemaal niet raar is dat Neymar 222 miljoen euro heeft gekost

Er moet steeds meer geld op tafel gelegd worden om een voetballer te kopen. Afgelopen week nog maakte de Braziliaanse voetballer Neymar voor het duizelingwekkende bedrag van 222 miljoen euro de overstap van FC Barcelona naar Paris Saint-Germain. Dit maakt hem de duurste voetballer aller tijden. Er wordt schande van gesproken, maar waarom eigenlijk? Zes redenen waarom het niet raar is dat Neymar zo duur is.

Zijn leeftijd

Neymar is pas 25 jaar en hij heeft in Parijs een contract voor vijf jaar getekend. Aangezien PSG hem niet gratis de deur uit zal laten lopen, zit de kans er dik in dat Neymar binnen vijf jaar de Fransen weer gaat verlaten. Dan is hij ongeveer 29, de leeftijd waarop voetballers over het algemeen op hun best zijn. Oftewel: hij zal alleen maar beter en dus nog meer waard worden.

Het zit er dik in dat Neymar alleen maar meer geld waard zal worden

De ontwikkeling van de transferprijzen

Sinds het begin van het bestaan van transfers in de voetbalwereld zijn de prijzen alleen nog maar gestegen. Het lijkt er voorlopig ook niet op dat er sprake is van een bubbel die gaat barsten, zoals bij bijvoorbeeld de huizenmarkt is gebeurd. Zolang dit niet gebeurt, is alleen hierom al de kans dat PSG Neymar met winst zal verkopen zeer waarschijnlijk.

Check hier enkele recordtransfers door de jaren heen:

De clubkas van PSG

Paris Saint-Germain is een club met een enorme omzet. Jaarlijks komt er ruim 500 miljoen euro binnen, onder andere via TV-rechten, prijzengeld, kaartverkoop en commerciële handel. Hiermee staat PSG op de zesde plek, na Manchester United, Barcelona, Real Madrid, Bayern Munchen en Manchester City. Bovendien stijgt de omzet jaarlijks met ongeveer 10 procent.

De transfersom is dus nog niet eens de helft van de jaarlijkse omzet van PSG. In dit klassement staat Neymar niet bovenaan: het aandeel van de transfersommen van Luis Figo en Zinedine Zidane waren bij hun transfers naar Real Madrid (van respectievelijk Barcelona en Juventus) procentueel gezien meer dan bij Neymar.

Marketing

Neymar is een marketingkanon. Waar de vorige twee argumenten betrekking hebben op het verschil tussen de koop en verkoop van Neymar, verdient PSG ook enorm veel geld aan Neymar tijdens zijn verblijf in Parijs. Alleen al aan de shirtverkoop zal PSG al een flink bedrag verdienen.

Bovendien zal de transfer PSG veel meer aanzien geven in bijvoorbeeld Brazilië en Azië. Nu Neymar daar speelt, ligt het voor de hand dat er meer internationale sponsortrips naar deze landen zullen komen. Landen als China betalen extreme bedragen om topclubs op te laten draven voor een oefenpotje in hun land.

Door zijn transfer naar PSG blijft Neymar voor zowel club als land spelen met een door zijn persoonlijke sponsor, Nike, gesponsord shirt

Ook zijn persoonlijke sponsor Nike zal blij zijn dat Neymar naar Parijs vertrekt. De Parijzenaren spelen namelijk, net als Barcelona, in een shirt van Nike. Andere clubs die Neymar graag hadden gekocht, zoals Real Madrid en Manchester United, worden gesponsord door Adidas. Aangezien Nike ook het nationale elftal van Brazilië sponsort, zal Neymar de komende jaren in geen enkel ander kledingmerk te zien zijn. Dit zal waarschijnlijk voor nog meer marketingcampagnes rondom de superster zorgen.

Sportief succes

Je zou het bijna vergeten, maar Neymar gaat ook gewoon voetballen. En dat kan hij bijzonder goed. Neymar moet de speler worden die PSG eindelijk de Champions League gaat bezorgen, iets dat tot nu toe nog niet gelukt is. Sportief is dat leuk, maar financieel ook. De winnaar van de Champions League verdient daar gegarandeerd zo’n 55 miljoen euro aan prijzengeld mee. Dit zijn directe opbrengsten, maar sportieve successen zorgen natuurlijk ook voor meer exposure, en dat is dan weer aantrekkelijk voor sponsoren.

Neymar moet PSG de Champions League bezorgen, wat niet alleen op sportief gebied het allerhoogste is, maar ook enorm veel geld in het laatje brengt

Bij Barcelona won Neymar in vier jaar twee keer het landskampioenschap, drie keer de nationale beker, één keer de Champions League en bovendien ook de wereldbeker voor clubteams. Natuurlijk komt dit niet allemaal door hem, maar het is duidelijk dat Neymar een speler is die prijzen voor je binnen kan slepen.

Nasser Al-Khelaifi

Tot slot: de eigenaar van de Parijzenaren is Nasser Al-Khelaifi, een zakenman uit Parijs die niet op de kleintjes hoeft te letten. Deze man schijnt een vermogen van ruim zes miljard dollar te hebben, dus hij zal niet geschrokken zijn van de hoogte van deze transfersom.

Sterker nog: de gedachte dat het meer gaat om prestige dan om geld is helemaal niet gek. Of er nou echt winst gemaakt wordt of niet, het maakt niet veel uit. Al-Khelaifi vindt het leuk om geassocieerd te worden met supersterren als Neymar, staat in de spotlights, behaalt sportieve successen en het mogelijke financiële verlies op Neymar is een druppel op de gloeiende plaat van zijn totale vermogen. Dus waarom ook niet?