Wij hebben een klacht ingediend bij de voedselautoriteit om te kijken of ze consequent handelt

Volgens één consument misleidt en verwart de Vegetarische Slager de consument met de namen van haar producten. Deze consument diende een klacht in bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), en nu moet de Vegetarische Slager veel productnamen veranderen. Na het succes van deze consument heeft BIG ook een klacht ingediend bij de NVWA. Het feit dat er geen echte banaan zit in de Bananas van Haribo heeft ons namelijk ernstig verward en misleid.

De NVWA is een instituut dat valt onder het ministerie van Economische Zaken en ziet onder andere toe op de voedselveiligheid en de etikettering van de producten die in de Nederlandse supermarkt liggen. Zij kunnen boetes opleggen aan bedrijven, als die bedrijven zich niet aan de warenwet houden. In deze wet staat dat bedrijven de consument niet mogen misleiden op verpakkingen.

Hoe zit dit verhaal ook alweer precies?

Gisteren schreef BIG er een artikel over.

Hiervoor spraken wij met de NVWA.

Lees het hier!

Aangezien de NVWA blijkbaar al bedrijven sommeert om een groot aantal productnamen te veranderen naar aanleiding van één klacht, heeft BIG ook een klacht ingediend. Als deze weg door de NVWA wordt ingeslagen, dan moet je in onze ogen consequent zijn. Alleen al op de snoepafdeling vliegen de misleidende namen je namelijk al om de oren: biggetjes, apenkoppen, perziken en banaantjes zijn hier slechts enkele voorbeelden van.

Maar ook buiten de snoepafdeling zijn veel producten met potentieel misleidende en verwarrende namen, zoals slavinken, boomstammetjes, hamburgers en varkenshaas. Om nog maar te zwijgen van andere aanbieders van vleesvervangers. Want laten we eerlijk zijn: het hele vegetarische schap ligt vol met vergelijkbare namen van producten. En al die bedrijven hoeven van de NVWA hun productnamen niet te veranderen.

Er zijn heel veel bedrijven met meer misleidende productnamen dan de Vegetarische Slager, maar zij hoeven hun namen niet aan te passen van de NVWA

Bij, bijvoorbeeld, de vegetarische Italiaanse worst van de Vegetarische Slager is het duidelijk te zien dat het gaat om een vegetarisch product. In onderstaande tweet is te zien hoe er twee keer het woord vegetarisch, één keer meat free en één keer ‘op basis van soja’ staat. Bij de banaantjes van Haribo op de voorkant van de verpakking is daarentegen niet duidelijk te zien dat er geen banaan in zit.

Is onze klacht overdreven? Mierenneukerij? Natuurlijk. Maar op basis van de argumentatie die de NVWA gebruikt om de beslissing tegen de Vegetarische Slager te rechtvaardigen, is onze klacht over de banaantjes van Haribo in onze ogen legitiem. Vandaar dat wij ook erg verrast waren door onderstaande reactie van de NVWA:

Deze mail kregen wij direct na het doen van onze melding. Zij hebben onze melding dus niet gelezen en automatisch deze mail gestuurd. Op basis van welk criterium zij besloten hebben om geen actie uit te zetten onze klacht blijft dus onduidelijk. Ook nadat BIG nogmaals met de NVWA heeft gebeld werd dit onduidelijk.

De NVWA heeft besloten om niet direct actie uit te zetten op de klacht van BIG

Een medewerker van de klantenservice van de NVWA vertelde ons dat de automatische mail die ik heb gekregen de normale gang van zaken is. “Op basis van een automatische prioritering worden klachten ingedeeld en wordt er een bepaalde automatische mail gestuurd. De mail die u heeft gekregen klopt.”

Op de opmerking dat deze mail niet heel veel vertrouwen wekte dat de NVWA mijn klacht snel op zou pakken, reageerde de medewerker laconiek. “De gang van zaken zoals beschreven in de mail die u heeft ontvangen is ons gebruikelijke beleid. U zult moeten wachten totdat het bedrijf waar u een klacht tegen in heeft gediend aan de beurt is om regulier gecontroleerd te worden. Op dat moment zal uw klacht worden meegenomen.”

Wij moeten wachten tot Haribo aan de beurt is om gecontroleerd te worden, maar bij de Vegetarische Slager werd wél direct een onderzoek gestart

Gegeven het feit dat er ontelbaar veel bedrijven zijn die voedingsproducten aanbieden aan de Nederlandse consument, betekent dus dat wij moeten wachten totdat Haribo aan de beurt is Ook als dit jaren duurt. Als zij al ooit aan de beurt komen. “Dat klopt”, zegt de medewerker hierover. “Meer dan dit kan ik nu niet voor u doen.”

Maar hoe kan het dan dat de NVWA de klacht van die ene consument wél direct oppakte door middel van het openen van een onderzoek? Dat is immers wat zij in verschillende media hebben geroepen. Er kwam een klacht, toen is een onderzoek gestart, en daaruit is de Vegetarische Slager gemaand tot het veranderen van hun productnamen.

Daar kon de medewerker van de NVWA ons geen antwoord op geven. En op de vraag of er iemand binnen de NVWA is die ons wel antwoord op die vraag kon geven, was zij ook duidelijk: “die is er niet.” Wordt vervolgd.

Wat vind jij van dit verhaal? Heb je een toevoeging of een ander perspectief? Laat het weten in de comments. Inhoudelijk sterke reacties kunnen we (na toestemming van jou) meenemen in het artikel.