Waarom zelfs christelijke scholen opeens moeite hebben met de Bijbel

Docenten op christelijke scholen worstelen met de Bijbel, kopte het AD vanmorgen. Volgens de krant hebben docenten op christelijke scholen moeite om de Bijbel te onderwijzen. Deels omdat ze er zelf geen verstand van hebben en deels omdat ze de taal uit de Bijbel niet willen onderwijzen als ‘waarheid’.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de vereniging voor christelijk onderwijs Verus. Volgens ANP vinden leidinggevenden op christelijke scholen het vervelend dat hun leraren en leerlingen geen oog hebben voor de Bijbel. Naast een religieus boek zou het namelijk ook een ‘cultuurboek’ zijn dat helpt om de Nederlandse cultuur ‘te verstaan’.

De onderzoekers vroegen leraren en leidinggevenden van zes protestants-christelijke basisscholen en zes middelbare scholen naar hun mening. Daarbij zaten geen reformatorische scholen en geen katholieke scholen.

Nederland is geen christelijk land meer

Nederland is al jaren geen christelijk land meer. Het aantal kerkgangers daalt ieder jaar fors en de kennis over het geloof kalft daarmee ook af. Dat betekent echter niet dat ouders hun kroost massaal naar de openbare school sturen. Veel scholen zijn op papier nog steeds katholiek of protestants christelijk. Door het grote aantal niet-christelijke leerlingen dat op deze scholen zit verdwijnt ook de christelijke cultuur op de school en daarmee ook de functie van de Bijbel.

Bovendien zien veel christenen zelf het woord van God al lang niet meer als de waarheid. Afgelopen weekend overleed theoloog Harry Kuitert. Hij stond bekend als criticaster van de Bijbel als waarheid. Volgens Kuitert moest je de Bijbel opvatten als een metafoor. Docenten op christelijke scholen gebruiken de Bijbel ook op deze manier. Als leidraad voor levenslessen of om cultuuronderwijs te geven, schrijft het AD.

Christelijke scholen, seculiere leerlingen

In Nederland zijn nog veel christelijke scholen, zoveel dat er niet alleen praktiserende christenen op de scholen zitten. Dat zorgt er voor dat christelijk onderwijs verwatert. Volgens Carel Verhoef, die een manifest schreef tegen de vrijheid van onderwijs, kunnen vanwege die verwatering christelijke en openbare scholen samengevoegd worden. “Daar krijgen jongeren van elke culturele, etnische, sociale en religieuze achtergrond dan gezamenlijk hun opleiding en vorming. Daar wordt hen respect, tolerantie en wederzijds begrip bijgebracht”, schreef Verhoef in Trouw. Volgens Verhoef past het christelijk onderwijs bovendien niet meer in de seculiere samenleving.

Volgens oud D66-Kamerlid Boris van der Ham is het niet nodig de vrijheid van onderwijs, artikel 23, af te schaffen. “Je raakt er bijzondere scholen mee die het nu al goed doen.” Volgens Van der Ham is het veel beter ‘die vijf tot tien procent van de bijzondere scholen’ aan te pakken die het niet goed doen. “Ik heb als atheïst en van oorsprong protestant zelf op een van oorsprong katholieke school gezeten. Daar had de school geen probleem met mijn achtergrond. Ook waren bijvoorbeeld geen problemen met homoseksuele leraren. In de praktijk blijkt zo’n school dus heel openbaar. Dat is ingewikkelder op streng religieuze scholen”, vertelde hij onlangs aan BIG.

Ingeslagen weg, dus blijven we erop

De christelijke school is niet meer zo christelijk als hij ooit was. Net als bij van oorsprong christelijke omroepen als de NCRV, VPRO en KRO, verandert niet de naam van de vereniging, maar de invulling ervan. Dat zorgt soms voor een cultuurclash tussen de oude en de nieuwe garde, maar uiteindelijk zal het uitmonden in een meer seculier en progressief geluid. Met andere woorden: er is al decennia een bepaalde weg ingeslagen, daar wijken we niet zomaar meer vanaf.

Daarom zou het des te interessanter kunnen zijn om het gebruik van de Bijbel op reformatorische scholen te onderzoeken, denkt onderzoekster Elsbeth Visser. “Ook zij hebben altijd moeten laveren: binnen de gereformeerde gemeenschap bestaan er natuurlijk verschillende interpretaties van de teksten.”

Wat vind jij van dit verhaal? Heb je een toevoeging of een ander perspectief? Laat het weten in de comments. Inhoudelijk sterke reacties kunnen we (na toestemming van jou natuurlijk) meenemen het artikel.