Vegetarische Slager moet vrijwel al hun productnamen aanpassen na 1 klacht bij de voedselautoriteit

De Vegetarische Slager moet de naam van veel van hun producten te veranderen. Het gaat om producten als ‘speckjes gerookt’, ‘kipstuckjes’ en ‘bratwurst’. De namen zouden verwarrend en misleidend zijn voor de consument. Dit veroorzaakte veel ophef op Twitter.

Op de voorkant van de verpakkingen is namelijk duidelijk aangegeven dat het gaat om een vegetarisch product. De opdracht tot naamsverandering komt van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). BIG belde met de NVWA om het hoe en waarom van dit besluit eens nader te onderzoeken.

De waarschuwing is tot stand gekomen na één consumentenklacht bij de NVWA

Een woordvoerder van de NVWA wilde tegenover BIG niet reageren op de inhoud van de klacht. “Maar het gaat in ieder geval om een melding dat de namen verwarrend en misleidend zijn. En de klacht was van een consument.” Op de vraag of het inderdaad om slechts één klacht gaat, reageert de woordvoerder bevestigend. “Wij nemen alle klachten serieus, dus ook als het er maar één is. De naamsveranderingen moeten voor maart 2018 zijn doorgevoerd. Doen zij dit niet, dan riskeert de Vegetarische Slager een boete.”

“Naar aanleiding van deze melding zijn wij een onderzoek gestart naar dit bedrijf”, vervolgt hij. “Uit dit onderzoek is naar voren gekomen dat zij zich inderdaad schuldig maken aan misleiding van de consument. Op basis hiervan hebben wij de opdracht gegeven deze namen te veranderen.”

Als er op de verpakking het woord ‘kip’ staat, dan gaat de consument ervan uit dat er ook echt kip in zit

Gevraagd naar wat er volgens de NVWA misleidend is aan de naam ‘vegetarische kipstuckjes’, antwoordt de woordvoerder dat het gaat om het woordje ‘kip’. “Als er op de verpakking het woord ‘kip’ staat, dan gaat de consument ervan uit dat er ook daadwerkelijk kip in zit. Ook als ergens anders op de verpakking staat dat het product van de Vegetarische Slager is.”

De NVWA wil dus voorkomen dat consumenten een vegetarisch product kopen van de Vegetarische Slager, terwijl men denkt dat het vlees is. Toch is dit niet genoeg aanleiding om ook direct andere aanbieders van vleesvervangers aan te pakken.

“De reden dat wij dit bedrijf hebben onderzocht, is de binnengekomen klacht. Wij gaan niet ineens nu ook andere bedrijven controleren. Wij kunnen niet alles controleren en dat is ook niet onze taak.”

Wij gaan nu niet op basis van deze klacht ook ineens andere bedrijven controleren

Ook is het niet zo dat de NVWA alleen maar onderzoeken start op basis van binnengekomen meldingen. “Soms starten wij ook zelf een onderzoek op, maar in dit geval hebben wij dat niet gedaan en zullen wij dit ook niet doen.” Volgens de woordvoerder moeten bedrijven zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun productnamen.

Wat vind jij van dit verhaal? Heb je een toevoeging of een ander perspectief? Laat het weten in de comments. Inhoudelijk sterke reacties kunnen we (na toestemming van jou) meenemen in het artikel.