In de bioscoop wordt veel namaak vertoond, maar het publiek vindt het prách-tig

De nieuwste verfilming van de roman It van de Amerikaanse schrijver Stephen King trekt volle zalen in het het openingsweekend. 138.000 bezoekers zagen de film over de horrorclown. Daarmee is It de best lopende horrorfilm ooit in een openingsweekend. It is echter geen originele film, het is ‘namaak’ van een eerdere serie. Er was een tijd dat er nog geen remakes waren. Toen was alles nog nieuw. Ideeën werden gehaald uit boeken, originele scripts of de historie. Nog altijd worden dit soort films gemaakt, maar de ideeënbus begint op te raken in Hollywood.

Het rijtje aan films dat we al eerder hebben gezien in een ander jasje wordt elk jaar groter. In de eerste tien jaar van het millennium was zo’n 36 procent van de 500 grootste films een namaakfilm. Ook zien we steeds vaker filmhelden op het witte doek, die wel al eerder hebben gezien. Meestal zijn dat superhelden als Batman, Spiderman of Superman. Maar ook buitenlandse films en series worden in Hollywood omgezet tot een nieuwe film. De kijker eet het als zoete koek.

Puristen en hipsters

Voor filmpuristen en hipsters is al dat geremake een doorn in het oog. Zij zullen erop wijzen dat ‘het origineel’ beter was. Bijvoorbeeld wanneer een Hollywood-regisseur een succesvolle niet-Engelstalige film onder handen neemt (denk aan The Departed of Vanilla Sky). Anderzijds wordt vaak gesteld dat ‘de oude film’ beter was. Een remake wordt gezien als heiligschennis. Alsof je een wereldberoemd schilderij naschildert op jouw manier. Je blijft van kunst af.

Herkenbaarheid en melancholie

Regisseurs lijken op hun beurt graag in te spelen op herkenbaarheid en melancholie. Zo experimenteert Disney al een aantal jaar vrij succesvol met het remaken van oude tekenfilms in een real-life jasje. Jungle Book. Belle en het Beest en Assepoester moesten er bijvoorbeeld al aan geloven. Momenteel werken animators hard aan een niet van echte dieren te onderscheiden, remake van de Leeuwenkoning. Voor veel millennials de beste tekenfilm ooit. Ook aan Aladdin wordt hard gewerkt.

Bij het kijken van een remake ervaren veel kijkers nostalgie. Ook kunnen kijkers ergernis ervaren, wanneer iets in hun ogen slecht verfilmd is. In beide gevallen zal een remake nieuwsgierigheid opwekken: de hater wil weten hoe de filmmaker zijn lievelingsfilm verpest heeft. De liefhebber zal van de ene in de andere herkenbare situatie vervallen.

Voor de groep die film niet kende is het maken van een remake ook een veilige keuze van de regisseur. Hij weet dat het origineel aansloeg, daarom kan dit trucje nog wel een keer van stal gehaald worden. Bovendien bestaat de kans dat early adopters de nieuwe kijkers meenemen naar de film. Op die manier krijg je de zalen wel vol.

Geld en special effects

Volgens filmjournalist Pim Wijers kiezen regisseurs voor remakes uit financiële overwegingen. “Films uit de jaren 80 zijn beter. Ze zijn origineler en regisseurs namen meer risico’s. Nu zijn alle films gebaseerd op iets ouds.” De filmkenner begrijpt deze tactiek maar al te goed, vertelt hij aan RTLNieuws. “Die oude films staan als een huis en waren heel populair, dat is als regisseur leuk om mee te werken. Je kunt er bovendien ook nog makkelijk geld mee verdienen.”

Bovendien zou de techniek veel beter zijn tegenwoordig. Special effects zijn meer dan een green screen of wat knip-en-plakwerk. “Dat we de nieuwe techniek hebben, betekent niet dat we het moeten gebruiken. De nieuwe film moet vernieuwend en meeslepend zijn én iets toevoegen aan het origineel.”

Herwaarderen van het origineel en nieuwe kijkers

Overigens is er ook goed nieuws voor de puristen en filmhipsters onder ons: door het maken van een remake of sequel wordt het origineel vaak herwaardeerd. Op die manier besluiten jongeren een oude film weer op te pakken. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer over een klein maandje de sequel van Blade Runner uitkomt. Degene die het origineel uit de jaren tachtig (met een glansrol voor onze Hollanse acteur Rutger Hauer) niet gezien heeft, wordt wellicht getriggerd daar verandering in te brengen.

Wat vind jij van dit verhaal? Heb je een toevoeging of een ander perspectief? Laat het weten in de comments. Inhoudelijk sterke reacties kunnen we (na toestemming van jou natuurlijk) meenemen het artikel.