Hoe ronkende topics op internet bijdragen aan de hysterische cryptocoin-gekte

‘Bitcoin kan stijgen naar 10.000 dollar!’, ‘Bitcoin nu meer waard dan goud!’, ‘Nieuwe cryptomunt bestormt charts na ICO!’. Wie het nieuws over cryptomunten een beetje volgt, is niet ontkomen aan de gonzende koppen waarmee verschillende blogjes de huidige hausse verslaan. Maar wie schrijven dit eigenlijk en waarom?

Ook wij van BIG zijn de afgelopen tijd graag (misschien iets te graag) meegegaan in de gekte. Eerder schreven we namelijk hoe je nog rijk kon worden met bitcoinhoe de bitcoin weer een kritieke grens doorbrak en hoe iemand 200 miljoen verdiende met de valuta. Ook wij zijn blijkbaar niet ongevoelig voor de digitale goudkoorts waarin ‘record na record wordt verbroken’.

Bitcoin en aanverwanten worden tegenwoordig door alle mainstream-media gecoverd, maar nog geen jaar geleden was dat wel anders: wie zich wilde inlezen kwam al gauw terecht op gelikte maar obscure sites waarop nerds hun mening deelden over de crypto-valuta.

Een jaar later is het eigenlijk niet veel beter gesteld, aangezien veel journalisten hun nieuws nog steeds lijken te halen van juist dit soort sites, waarvan maar de vraag is hoe neutraal ze zijn.

Neem bijvoorbeeld CoinTelegraph. Juist die heeft er, dankzij de dedicated artwork, een handje van de cryptowereld voor te stellen als een digitale Roaring Twenties waarin we allemaal rijk kunnen worden.


De vraag naar een bepaald product, in dit geval cryptomunten, kan worden gestimuleerd middels positieve berichtgeving in de media. Wanneer die vraag stijgt, stijgt ook de prijs. We kunnen ons dus afvragen of de schuimbekkende journalisten baat hebben bij het opdrijven van de waarde.

Men neme CoinDesk, waarschijnlijk de door mainstream journalisten meest gebruikte website over cryptocurrency. CoinDesk is volgens haar eigen editorial policy onafhankelijk. De site is echter in het bezit van een investeerdersgroep genaamd Digital Currency Group. Een kijkje in hun portfolio laat zien dat zij investeren in allerlei crypto-startups, met andere woorden, bedrijven die baat hebben bij een goedlopende markt op het gebied van digitale valuta.

Het eerder genoemde CoinTelegraph is lastiger te peilen. De site noemt zichzelf volledig onafhankelijk, en het is moeilijk te zeggen of er nou een grotere organisatie achter zit. Ook over de leidinggevenden is vrij weinig te vinden: zo wordt de hoofdredacteur, Cyril Gilson, omschreven als een bitcoin-fan uit Memphis, en daar moeten we het mee doen.

 

Omdat de cryptowereld zo diep verweven is met de tech-wereld, is het moeilijk te zeggen of we nou te maken hebben met echt goede, onafhankelijke verslaggevers of programmeurs die bitcoins hebben en daarnaast er een beetje over tikken.