Het feminisme wordt niet alleen door Taylor Swift misbruikt

Niet alleen in lifestyle maar ook steeds meer in materie speelt feminisme een grote rol. De beweging vercommercialiseert, zo lijkt het. Steeds vaker wordt er beweerd dat het feminisme is gestolen door popidolen en de modewereld. Taylor Swift is het nieuwste mikpunt.

Taylor Swift ligt misschien niet in je directe interessegebied, maar als je de Amerikaanse media een beetje volgt, kom je de laatste weken niet om haar heen. Ze zou zich het feminisme hebben toegeëigend door de rechtszaak die ze tegen radioDJ David Mueller opzette en won. Menig Swiftie vindt nu dat ze zich alleen feminist noemt als het haar uit komt. Als zij er zelf iets aan verdient.

Toen de country singer-songwriter in 2006 begon aan haar repertoire schreef ze teksten als “Romeo, save me, I’ve been feeling so alone. I keep waiting for you but you never come.” Haar liedjes gingen over jongens die haar hart hadden gestolen dan wel gebroken, over de liefde die ze voor haar familie had of over pestkoppen waar ze mee te maken had gehad. In videoclips kwam ze over als een prachtige blonde prinses, de perfecte schoondochter, het meisje waarvan iedere jongen alleen kon dromen.

Daar is nu nog maar weinig van te zien. In de nieuwste single van Taylor Swift haalt ze uit naar velen ‘ghosts from her past’. De relaties die ze heeft gehad, de reputatie die ze al die jaren had opgebouwd, de vrouwen waarmee ze ruzie heeft gehad, de streamingsdiensten: het zijn allemaal dingen uit haar verleden waar ze mee af wil rekenen. ‘Het spijt me, maar de oude Taylor kan de telefoon niet opnemen nu’, wordt in de videoclip gezegd. Een nieuwe, feministische Swift is opgestaan.

Schermafbeelding videoclip ‘Look What You Made Me Do’

Prima natuurlijk, dat Swift een transformatie doorgaat als artiest. Daarin is ze zeker niet de eerste. Maar wat de meeste fans en Amerikaanse media zo tegenstaat is dat ze sinds haar verandering het feminisme ‘claimt’. De nieuwe videoclip laat haar zien als ‘koningin’ of leider van een grote groep. Haar ‘bedienden’ zijn allemaal man, en gekleurd.

Ze sprak zich in het openbaar nooit eerder uit over ongelijkheid tussen mannen en vrouwen en heeft nog geen woord gezegd over president Trump, terwijl vele feministen toch echt over zijn uitspraken vallen. De passieve houding van Swift valt niet goed bij velen. Op Twitter wordt over het algemeen negatief gereageerd.

Maar Taylor Swift is niet de enige die volgens rasechte feministen het feminisme ‘misbruikt’. Lange tijd werd gedacht dat Beyoncé, het moderne boegbeeld van de feministische beweging, de vrouwenbeweging alleen voor promotie van haar eigen merk zou gebruiken. Zelf ontkende ze dit in een interview met ELLE dat ze gaf na een indrukwekkende show in de Mrs. Carter-tour, waarbij ze opkwam voor een groot scherm waarop het woord ‘feminist’ stond. Dat moment maakte veel los en Beyoncé wilde er duidelijkheid over geven.

Beyoncé: “Ik heb de definitie van ‘feminist’ in m’n nummer Flawless en in m’n tour verwerkt, niet om als propaganda te gebruiken of om de wereld te laten weten dat ik een feminist ben, maar om de echte betekenis van het woord te verhelderen. (…) Het gaat over iemand die gelooft dat gelijke rechten voor zowel mannen als vrouwen zijn. Ik snap de negatieve lading van het woord niet, of waarom mannen uitgesloten zouden zijn van het feminisme.”

Misschien krijgt ze er dus wel extra albums mee verkocht. Maar zelf zei ze dat het nooit haar intentie was om het feminisme daarvoor te gebruiken.

This is what a feminist looks like

Wie wel bewust een slaatje wil slaan uit de feministische beweging, is de modewereld. Het merk Missguided doet het bijvoorbeeld niet zo goed op feministisch gebied. Het merk had een T-shirt uitgebracht waarop ‘feminism’ stond en de definitie van de term en werd via ASOS verkocht. Op zich niets mis mee, denk je nu? Het shirt was alleen beschikbaar in maat ‘medium’ (10-12) en ‘large’ (12-14). Maar de maten 10 en 12 vallen vaak veel kleiner dan een ‘medium’ maat dat over het algemeen doet. En ook een ‘large’ op de site zal niet veel mensen passen. Daarmee sluit Missguided heel veel vrouwen bij voorbaat al uit. En daar is weer helemaal niets feministisch aan.

In 2014 is er een ander kledingmerk onder vuur genomen vanwege hun feministische T-shirts. The Fawcett Society bracht shirts op de markt met de woorden ‘This Is What A Feminist Looks Like’. De shirts bleken echter door vrouwelijke migranten in een fabriek in Mauritius tegen minder dan het minimumloon gemaakt te zijn. Het merk droeg wel een feministisch statement uit op zijn shirts, maar had geen feministisch beleid tijdens de productie van die shirts.


Het feminisme lijkt onderdeel te zijn geworden van commercie. Of dat goed of fout is, laat ik in het midden, daar mag je zelf een oordeel over vormen. Wat is jouw mening? Laat hieronder een reactie achter, ik ga graag met je in gesprek.