Goed slapen is nog veel belangrijker dan je al dacht

De winnaars van de Nobelprijs voor de Geneeskunde zijn bekend geworden. The Independent meldt dat het om drie wetenschappers gaat die onderzoek hebben gedaan naar de menselijke biologische klok. Hun onderzoek heeft antwoord gegeven op één van de grootste mysteries van het menselijk leven: waarom we slaap nodig hebben en hoe dit in zijn werk gaat.

De Amerikanen Jeffrey C. Hall, Michael Rosbash en Michael W. Young hebben onder andere aangetoond waarom een verstoord slaapritme (door bijvoorbeeld een jetlag of door slapeloosheid) grote gevolgen kan hebben. Een verstoord slaapritme zorgt bijvoorbeeld voor een vergroot risico op bepaalde ziektes.

Ook heeft het drietal ontdekt dat al het leven op aarde, inclusief planten en bomen, hun leven reguleren op basis van de zon. Volgens het Nobelcomité biedt het onderzoek geen tips om je biologische ritme of je slaappatroon te verbeteren, maar moet het onderzoek gezien worden ‘als een bevestiging van het belang om goed te zorgen voor je ritme en slaap’.

Dit onderzoek is een bevestiging van het belang om goed te zorgen voor je biologische ritme en je slaappatronen

De prijswinnaars gebruikten fruitvliegjes om een bepaald gen te onderzoeken dat het dagelijkse biologische ritme reguleert. Zij toonden aan dat dit gen een eiwit bevat dat in de cel ‘s nachts toeneemt en overdag afneemt.

Dit onderzoek komt vlak na een onderzoek van Matthew Walker, één van de meest vooraanstaande wetenschappers op het gebied van slaap. In een interview met The Guardian laat hij weten zich ernstig zorgen te maken. Hij vindt dat de moderne maatschappij lijdt aan een ‘catastrofale epidemie van slaapverlies’, waarvan de gevolgen enorm zijn.

We zouden lijden aan een ‘catastrofale epidemie van slaapverlies’

Volgens Walker zijn er duidelijke causale relaties tussen te weinig slaap en ziektes als Alzheimer, kanker, diabetes en obesitas. Walker geeft enkele redenen aan waarom we nu meer aan slaaptekort zouden lijden dan vroeger. “Ten eerste hebben we de wereld verlicht. Licht vermindert onze slaap. Vervolgens is er werk: we zijn nu meer geneigd om ‘s avonds nog te werken, of om eerder te beginnen. Bovendien zijn de reistijden langer. Ten slotte zijn alcohol en cafeïne vijanden van slaap.”

Volgens Walker zou iedereen hetzelfde over slaap moeten denken als over bijvoorbeeld werk en sporten. Oftewel: ga er serieus mee om en dwing jezelf om je eraan te houden. “Iemand die negentien uur wakker is, is cognitief namelijk net zo verzwakt als iemand die dronken is.”