Ayahuasca-kerk over tripthee: ‘Onze heilige drank wordt misbruikt voor commercieel gewin’

Het tripmiddel ayahuasca wordt steeds populairder. ‘Grote zorgen over tripthee’ staat op de voorpagina van de Volkskrant, experts maken zich zorgen over de gezondheid van gebruikers. Maar wat vindt de Nederlandse Santo Daime-kerk, een religie die ayahuasca als heilig ziet, van commercieel gebruik van de ‘tripthee’?

BIG sprak een aanhanger van de Santo Daime-kerk, die uit de doeken doet hoe de religie werkt en hoe zij denken over de commerciële opmars van de drug.

Maar allereerst, misschien dat je nog nooit van je leven van ‘ayahuasca’ of tripthee hebt gehoord. In dat geval: het is een extreem hallucinogene drug waarvan de werkzame stof DMT is. Volgens het drugsexpertisecentrum wordt ayahuasca ook wel ‘la purga’ genoemd, ofwel ‘de zuivering’, omdat je als gebruiker tijdens de roes vaak moet ‘overgeven en diarree’ krijgt. Best heftig dus.

Santo Daime

Bij de Santo Daime-kerk wordt het extreem hallucinogene middel als ‘heilig’ ervaren. Santo Daime is Portugees voor ‘geef me het heilige’. De volgelingen van het geloof, waarvan BIG er een sprak, gebruiken de ayahuascavariant Daime, en bestrijden dat het een ‘drug’ is, ze zien het liever als ‘medicijn’ en noemen het hun ‘entheogene sacrament’.

“Centraal binnen de religie staat het drinken van het Sacrament Santo Daime, een psychoactieve drank die van oudsher door sjamanen in het Amazoneregenwoud gebruikt wordt om de spirituele dimensie binnen te treden”, schrijft de kerk op haar website. “Binnen onze religie vinden het geloof in God, Jezus Christus, Maria, heiligen, engelen en spirituele wezens uit met name Christelijke, inheemse en Afrikaanse culturen een plaats.”

Je gaat weer helder horen, je gaat weer helder ruiken, je gaat weer helder voelen, je gaat weer helder zien. Je staat helemaal open

Jennifer (45) is een ‘Fardada’ en is aangesloten bij de Céu da Santa Maria in Amsterdam, een van de twee Santo Daime-kerken in Nederland.

“Je pijnappelklier wordt gestimuleerd en zorgt ervoor dat je multidimensionale zintuigen weer gaan werken”, legt Jennifer uit over de werking van haar ‘heilige’ middel ayahuasca. “Je gaat weer helder horen, je gaat weer helder ruiken, je gaat weer helder voelen, je gaat weer helder zien. Je staat helemaal open. Je zintuigen zijn helemaal opgefrist.”

“De eerste keer was puur uit nieuwsgierigheid”, vertelt ze. “Dat ontstond doordat ik het boek ‘Voedsel der Goden’ had gelezen van Terence McKenna, waar een heel interessant stuk over ayahuasca in stond. Ik las ook dat kinderen in Brazilië gewoon ayahuasca drinken. En toen ben ik dat gaan doen en heb ik een supermooie ervaring gehad. Zo is het op m’n pad geraakt.”

Volgens Jennifer is ayahuasca een ‘medicijn voor de ziel’, waarmee je dichterbij jezelf kunt komen. Of je kunt een ‘astrale reis’ maken, een bijna-doodervaring meemaken, of een wedergeboorte. “Je kan niet zelf bepalen wat er gebeurt. Dat bepaalt de ayahuasca voor jou.”

Commercieel doel

Veel mensen ontdekken nu de medicinale werking van het middel. In Zuid-Amerika is er zo al een bepaald ayahuascatoerisme ontstaan dat volgens critici een eeuwenoud Amazoniaans ritueel verpest door het te commercialiseren voor Westerse toeristen, zo schrijft the Atlantic.

Wat problematisch is met het gebruik van ayahuasca is dat er een opmars is van de hallucinogene drug onder mensen die er niet écht verstand van hebben. Ook in Nederland. Mensen gebruiken het op een ‘tripweekendje’ met onervaren mensen. “Types die twee keer ayahuasca hebben genomen, denken dat ze zelf een ceremonie kunnen leiden”, zegt Arno Adelaars schrijver van het boek ‘Ayahuasca – Rituals, Potions and Visionary Art from the Amazon’, tegen de Volkskrant.

Het is een heilig iets, het is geen partydrug

Het gebruik van ayahuasca neemt in Nederland toe. Er worden tripsessies georganiseerd door onervaren mensen met een commercieel doel. Dat vindt de kerk bepaald geen geweldig idee.

“Wij doen het in een beschermde omgeving en hebben bepaalde regels waardoor mensen áltijd veilig zijn bij ons. Wij houden dat echt in acht. Als mensen er geen verstand van hebben”, zegt Jennifer, “dan kan het inderdaad gevaarlijk zijn. Het is een heilig iets, het is geen partydrug. Mensen die het doen om geld te verdienen maar er eigenlijk geen ervaring mee hebben, dat vind ik niet kunnen. Maar dat gebeurt wel.”

Bij de Santo Daime zien ze ook een grote toename van deze commerciële instellingen. “Al die wildgroei, daar zijn wij niet blij mee. Het brengt ons werk in gevaar.”